Міф — оповідання
про минуле, навколишній світ, яке описує події за участю богів, демонів і
героїв та історії про походження світу, богів і людства.
Релігія -
особлива форма усвідомлення світу, основою якої є віра в надприродне, і яка
включає в себе сукупність моральних норм і типів поведінки, обрядів, культових
дій та об'єднання людей в організації: церкву, релігійну громаду.
Аксіолóгія —
наука про цінності, учення про природу духовних, моральних, естетичних та інших
цінностей, їх зв'язку між собою, із соціальними, культурними чинниками та
особистістю людини; розділ філософії.
Зокрема, наука про цінності освіти, у яких представлена
система значень, принципів, норм, канонів, ідеалів, які регулюють взаємодію в
освітній сфері і формують компонент відносин у структурі особистості.
Антрополо́гія—
біологічна наука, що вивчає тілесну природу людини, її походження і подальший
розвиток, близько стоїть до суспільних наук, також наука про походження й
еволюцію людини, утворення людських рас і про нормальні варіації фізичної
будови людини. Як самостійна наука сформувалася в середині 19 століття.
Гносеологія—
теорія пізнання, розділ філософії. Термін «гносеологія» був уведений і активно
застосовувався у німецькій філософії XVIII ст.
Епістемологія —
філософсько-методологічна дисципліна, у якій досліджується знання як таке, його
будова, структура, функціонування і розвиток. Термін введений і активно
застосовувався у англо-американській філософії XX ст. Традиційно ототожнюється
з теорією пізнання. Однак у некласичній філософії може бути зафіксована
тенденція до розрізнення епістемології і гносеології, що ґрунтується на
вихідних категоріальних опозиціях. Якщо гносеологія розгортає свої уявлення
навколо опозиції «суб'єкт — об'єкт», то для епістемології базовою є опозиція «об'єкт
— знання».
Онтоло́гія — це
вчення про буття, розділ філософії, у якому з'ясовуються фундаментальні
проблеми існування, розвитку сутнісного, найважливішого. Поняття «онтологія» не
має однозначного тлумачення у філософії.
Е́тика
Наука, що вивчає мораль.
Норми поведінки, сукупність моральних правил певної
суспільної чи професійної групи (лікарська етика, етика державного службовця
тощо). Є важливим фактором свідомого підтримання правопорядку в суспільстві.
Есте́тика— наука,
що вивчає природу (функції, загальні закони і закономірності) естетичної
свідомості (діяльності людини і суспільства, буття).
Ло́гіка — наука
про форми та закони мислення. Головним об'єктом дослідження логіки є описові
системи мислення, тобто системи які пропонуються як інструкція для людей (а
також, можливо інших розумних істот/машин) як слід правильно мислити. При
цьому, такі інструкції не слід розглядати як опис того, як люди насправді
мислять, що є предметом дослідження інших дисциплін, наприклад коґнітивної
психології.
Герменевтика— у
первісному значенні — напрям наукової діяльності, пов'язаний з дослідженням,
поясненням, тлумаченням філологічних, а також філософських, історичних і
релігійних текстів. У давньогрецькій філології та філософії — з тлумаченням
Біблії, екзегезою; у протестантських теологів — з інтерпретацією священних
текстів у їх полеміці з католицькими богословами.
Феноменологія —
напрям філософських досліджень початку XX-го століття. Найвизначнішим
представником феноменології був Едмунд Гуссерль.
Термін «феноменологія» походить від грецьких слів
phainómenon, яке означачає «те, що з'являється» і lógos — вивчення. У викладі
Гуссерля феноменологія в основному розглядає та вивчає структури свідомості й
явища, які в ній відбуваються. Цей розгляд повинен відбуватися з точки зору
«першої особи», але вивчаються явища не так, як вони постають перед моєю
свідомістю, а перед будь-якою свідомістю. Гуссерль вірив у те, що збудована
таким чином наука про явища, феноменологія, може забезпечити міцну основу для
усього людського знання включно із знанням науковим. Таким чином філософія
могла б отримати статус строгої науки.
Діале́ктика —
розділ філософії, що досліджує категорії розвитку.
Слово «діалектика» походить із Древньої Греції завдяки
популярності діалогів між Платоном та Сократом. Саме діалог між людьми, які
намагаються переконати один іншого й дав назву діалектичному методу у
філософії. У різні часи й епохи виникали різні форми діалектичної думки.
Метафі́зика —
філософія буття, наука про граничні і надчуттєві принципи і засади буття.
Рефлексія — у
філософії — форма теоретичної діяльності людини, спрямована на осмислення своїх
власних дій та їх законів; діяльність самопізнання, що розкриває специфіку
духовного світу людини. Зміст рефлексії визначено предметно-чуттєвою діяльністю:
рефлексія в кінцевому рахунку є усвідомлення практики, предметного світу
культури. У цьому сенсі рефлексія є методом філософії, а діалектика —
рефлексією розуму.Основний метод філософії – рефлексія і може бути в першому
наближенні охарактеризований словом "самопізнання". Обєктом
дослідженя може бути не тільки зовнішні обєкти, а те, що в нас самих: наші
ідеї, наші плани. Ми скеровуємо пізнання на самих себе. Обєктом думки стає сама
думка (це і є рефлексія). Філософська рефлексія – це дослідження граничних
засад всього існуючого. Філософська рефлексія реалізується через методи
різноманітних форм філософського дослідження.
Рід — доісторична
і ранньоісторична суспільно-організаційна спільнота, стадія еволюції Етносу, до
якої належали кровно пов'язані нащадки одного предка.
Анімі́зм— віра в
існування душі і духів, які керують матеріальним світом. У теорії релігії
концепція духовного домінує над концепцією матеріального: наприклад, душа, як
безтілесна копія тіла, може існувати самостійно як при житті, так і після
нього. Анімізм це також вірування первісних людей, віра в існування духів,
одухотворення сил природи, тварин, рослин і предметів, приписування їм розуму,
дієздатності і могутності. Звідси виникають погребальний культ, культ предків і
розвиток вірувань в загробне існування душі, потойбічне життя. Анімізм тісно
пов'язаний з практикою табу (заборони на певні дії, що стосується якоїсь істоти
або предмету). Згідно з цими віруваннями, кожна річ в світі має душу або дух.
Намагання підкорити сили природи призвело до появи чорної та білої магії.
Антропоморфі́зм —
уподібнення будь-чого до людини або перенесення її фізичних та інтелектуальних
властивостей на тварин, рослини, речі та явища навколишнього світу.
Зооморфізм —
представлення богів в образах тварин, а священних тварин — як втілення сутності
богів.
Є істотним елементом багатьох прадавніх політеїстичних
релігій (напр., давньоєгипетської) і деяких сучасних релігій (напр., індуїзму).
Політеї́зм –
багатобожжя, віра в багатьох богів/богинь. Властивий усім первісним релігіям.
Протилежне — монотеїзм
Віра у багатьох богів не виключає віри у всемогутнє і
всезнаюче верховне божество, що може вважатись царем над богами чи предком
богів і людей.
Магія —
сукупність прийомів і обрядів, що мають чудодійну силу; дії і обряди, що
здійснюються з метою вплинути надприродним шляхом на явища природи, тварин або
людину.
Фетиши́зм — одна
із ранніх форм релігійних вірувань; поклоніння предметам неживої природи —
фетишам, які є нібито наділені чудодійною силою. Яскравим прикладом фетишизму у
сьогоденні є носіння різноманітних амулетів, оберегів тощо.
Шамані́зм — віра
в особливо могутні надприродні можливості стародавніх професійних служителів
культу.
Тотем – предмет
або істота, який вважався засновником племені, як правило був представлений у
вигляді ідола або вважалося, що душа його перебуває в якомусь предметі. Взагалі
тотемізм – одна з найбільш давніх форм релігійних уявлень. Поширення тотемізму
серед народів світу досить добре вивчено, тотемізм був притаманний в той чи
інший період розвитку всім народам. Класичною державою тотемізму є Австралія.
Табу́ - неґативні
приписи (категоричні заборони) на різні дії людей, порушення яких повинно
спричинити відповідні санкції. Виникли і сформувалися на соціальній, магічній і
релігійній основі в період первісного суспільства, у якому вони регламентували
і регулювали життя індивідів і груп (родини, роду, племені та ін.).
Синкрети́зм —
поєднання або злиття несумісних і непорівнюваних образів мислення та поглядів.
Синкретизм — різновид еклектизму.
Розрізняють синкретизм релігійний, культурний, синкретизм у
мовознавстві, мистецтві, філософії та ін.
Символізм —
літературно-мистецький напрям кінця ХІХ — початку ХХ ст., основоположники
якого, базуючись на ідеалістичній філософії Шопенгауера, «теорії невідомого»
Едуарда Гартмана і поглядах Фрідріха Ніцше, проголосили основою мистецької
творчості символ — таємну ідею, приховану у глибині всіх навколишніх, а також і
потойбічних явищ, що її можна розкрити, збагнути й відобразити тільки з допомогою
мистецтва, зокрема музики й поезії. Зумовлена цією установою поетика символізму
вирізнялася глибоким культом «слова, як такого» («світ слова»), великою увагою
до музичності, формальних пошуків, ускладнених образів й асоціацій, нахилом до
таємничості, а то й містичності, що виявлявся особливо у використанні натяків і
недомовок, в уживанні великих літер у деяких словах для підкреслення їх
особливого значення тощо.
Монотеї́зм -
віровчення про існування єдиного Бога, Творця всього сущого, видимого і
невидимого, творіннями якого є всі інші істоти, як духовні так і фізичні, що
відрізняє його від генотеїзму або політеїзму виключає існування інших
божественних істот. Зазвичай монотеїсти приписують Богу риси досконалості, такі
як всемогутність, всюдисущність, всезнання, а також найвище благо в етичному
розумінні.
Гріх — помилка,
яку допускає людина у процесі своєї життєдіяльності, відступ від істини,
поганий людський вчинок, коли людина діє навмисно користуючись самою волею
(бажаючи, вибираючи) або вчинок приказаний волею (зовнішні слова чи діла).
Десять заповідей
— вказівки, десять основних законів, котрі, за біблійним текстом, були дані
самим Богом Мойсею на горі Синай приблизно через п'ятдесят днів після того, як
євреї залишили Єгипет (Вих. 20:3-17). Заповіді, як оповідається, були
зафіксовані на кам'яних скрижалях.
Осóба —
цілісність соціальних властивостей людини, продукт суспільного розвитку і
включення індивідуальності в систему соціальних відносин за допомогою активної
діяльності і спілкувань.
Плюралі́зм —
філософське вчення, згідно з яким існує кілька незалежних начал буття чи основ
знання; характеристика політичної системи суспільства, за якої соціальні групи
мають можливість висловлювати власні позиції через своїх представників у
політичних і громадських організаціях. Плюралізм передбачає різні позиції,
погляди, що відображають розмаїтість інтересів у суспільстві.
Догмат́изм —
одностороннє, схематичне мислення, яке оперує догмами, здійснюючи аналіз і
оцінку теоретичних і практичних проблем без урахування конкретної реальності.
Особи́стість —
соціально зумовлена система психічних якостей індивіда, що визначається
залученістю людини до конкретних суспільних, культурних, історичних відносин.
Поняття "особистість” характеризує суспільну сутність людини,
пов’язану з засвоєнням різноманітного виробничого і духовного досвіду
суспільства. Біологічна характеристика людини в нього не входить.
|